5 Forces de Porter: Què són i per a què serveixen

Estrella Sirius Comunicació

Les 5 forces de Porter són un model d'anàlisi empresarial per entendre el poder competitiu d'un sector. Descobreix com influencien la teva empresa i domina el teu mercat.

Les cinc forces de Porter és un concepte molt popular al sector empresarial.

De fet, si pertanys a aquest sector, pot ser que et soni força, ja que es té molt en compte a l’hora d’establir un model de negoci.

No obstant això, avui dia hi ha moltes empreses que no el coneixen i no ho tenen en compte.

Això és perquè vénen d’un sector totalment diferent i se’ls escapen els termes empresarials.

I per això solen fallar per no tenir ben definida la seva estratègia.

Analitzar la matriu és essencial per crear el model de negoci i l’estratègia que es durà a terme.

En aquest article t’explicaré què són les 5 Forces de Porter, per a què serveixen i com fer una anàlisi de les 5 forces competitives per tenir èxit com a empresa.

Analisi 5 Forces de Porter
Photo by UX Indonesia on Unsplash

Què són les 5 Forces de Porter

La definició de les 5 forces competitives de Porter és senzilla:

És un model o matriu creat per Michael Porter el 1979 per definir l’estratègia de negoci d’una empresa.

Per si no saps qui és Michael Porter, és un enginyer i professor nord-americà que va escriure més de 18 llibres i 125 articles sobre teories empresarials. S’ha convertit en tot un referent en estratègies competitives.
I per a què serveixen les 5 forces de Porter?

Doncs aquesta matriu o diagrama serveix per analitzar la competència que hi ha dins del nostre sector, quin és el nostre entorn i així definir una estratègia de negoci efectiva a llarg termini.

Has de tenir molt en compte el diagrama de Porter abans de crear un model de negoci o si la teva estratègia necessita retocs perquè alguna cosa no va bé.

Quines són les 5 Forces Competitives de Porter

Vegem una per una quines són aquestes 5 forces de Porter.

Plantilla 5 Forces de Porter
5 Forces de Porter

Poder de Negociació dels Clients

Com més gran sigui el nombre d’empreses al mercat, més senzill és per als clients escollir.

Ells tenen el poder de decidir a qui comprar. Això fa que els negocis estiguin “a la seva disposició” i no puguin fer i desfer al seu gust ni mirar pel seu propi benefici.

No sé si saps què són els càrtels.

Tant si és així com si no, t’ho explicaré breument.

Els càrtels són acords a nivell de preu o producció entre empreses del mateix sector per establir, per exemple, uns preus semblants. D’aquesta manera estan vetllant pel seu propi benefici i el client no té poder. Els càrtels són il·legals i per això es fomenta que hi hagi molta competència, perquè el client tingui la potestat d’escollir.

Rivalitat entre els Competidors

Aquesta fortalesa està relacionada amb l’anterior, i és que a més competidors més difícil serà tenir el poder. T’hauràs d’adaptar al mercat i intentar diferenciar-te, però al final són els clients els que escullen.

Si tens molta competència, has de treballar molt bé les condicions que oferiràs als teus clients. Si no és el cas, podràs actuar més en benefici teu.

És molt important analitzar el sector i tractar de cobrir totes les necessitats dels teus clients, fins i tot anar més enllà.

Amenaça d’ingrés de nous competidors

Aquest és un factor important a tenir en compte quan crees un model de negoci.

De fet, les StartUp estan intentant cada vegada més entrar al mercat per la porta gran. Procuren expandir-se el màxim possible encara que això suposi pèrdues inicials.

I diràs, quin sentit té això?

Doncs això ho fan per tal que, un cop consolidades, hagin creat unes barreres d’entrada molt fortes.

Les noves empreses haurien de fer una gran inversió, complir certes condicions i disposar d’una tecnologia mínima per entrar al mercat i convertir-se en competidors.

Per això és important treballar l’estratègia, perquè si estem en un sector amb poques barreres d’entrada, la competència augmentarà constantment i l’amenaça serà més gran. Com més barreres posis, més tranquil·litat per a la teva empresa.

Poder de Negociació dels Proveïdors

T’has de plantejar qui té el poder: la teva empresa o els proveïdors?

En aquest cas influeix moltíssim la mida del teu projecte.

Com més volum de mercaderia compris, més poder tindràs sobre els teus proveïdors perquè es veuran obligats a donar-te bons preus.

Al proveïdor no li convé perdre un client que compri grans quantitats de mercaderia.

Aquí és molt comú el concepte de “Rappel”.

Això és un descompte que se sol fer per volum de mercaderia comprada.

Un exemple molt clar d’empreses que tenen un gran poder sobre els proveïdors són els supermercats.

Amenaça de Nous Productes Substituts

Has de tenir molta cura amb això.

Ja que moltes empreses que no han treballat l’anàlisi de les 5 forces de Porter han fallat en aquest aspecte.

I és que l’entorn evoluciona setmana rere setmana i les empreses s’han d’adaptar o morir.

I més encara avui dia, quan les noves tecnologies hi tenen un paper tan important.

Els productes substituts poden destrossar el nostre model de negoci i fins i tot fer-nos fer fallida.

Això si la teva empresa no procura evolucionar i millorar constantment. Heu d’estar alerta als canvis i treballar a nivell de producte i fabricació.

Només cal pensar en la quantitat d’empreses que han mort per no saber adaptar-se. Nokia amb l’arribada dels telèfons intel·ligents, per exemple.

Anàlisi de les 5 Forces Competitives de Porter

Ara que ja saps què és el diagrama de Porter i quines són les seves 5 fortaleses, t’explicaré pas a pas com analitzar les teves 5 forces competitives.

Proveïdors

Aquests són alguns dels elements que has d’analitzar:

  • Nombre de proveïdors.
  • Quina facilitat has de substituir els proveïdors.
  • El grau d’importància que tenen aquests proveïdors en la fabricació dels teus productes.
  • La mida dels proveïdors i quanta matèria aporten.
  • Creació de diferents alternatives.

Clients

A l’hora de pensar en el poder que tenen els teus clients sobre la teva empresa, has de tenir en compte aquests factors:

  • Número de clients.
  • Quines facilitats tens per augmentar la cartera de clients.
  • Capacitat d’organització per millorar el nivell de producció sense baixar la qualitat.
  • Quin servei ofereixes i el grau de satisfacció dels teus clients.
  • Quines possibilitats tenen els clients de canviar d’empresa.
  • La seva sensibilitat davant dels preus per pujar o baixar aquests.
  • L’exclusivitat dels teus productes.
  • Grau d’equilibri entre el nombre de compradors i d’empreses al mercat.

Nous competidors

Els elements que has de tenir en compte i analitzar pel que es refereix a possibles nous competidors són:

  • Empreses que es poden convertir en els teus competidors.
  • Si compleixen les condicions per ingressar al sector.
  • Quins són els costos de producció dels teus productes?
  • Quin és el nostre factor diferenciador.
  • Com és la burocràcia del sector.
  • Quines són les barreres d’entrada que hi ha actualment.
  • Com pots dificultar aquestes barreres?

Les barreres d’entrada són els impediments o les dificultats que tenen les empreses per ingressar en un mercat.
Has de treballar molt bé aquest aspecte, perquè com més fortes siguin les teves barreres, menys risc de competència. Pot ser una inversió inicial elevada, una corba d’aprenentatge alta, canals de distribució complexos o primeres matèries i tecnologies de difícil accés.

T’explicaré breument quines són les barreres d’entrada d’una empresa:

  • Barreres econòmiques: És la inversió inicial per entrar al mercat. Per exemple, quant has d’invertir en publicitat per donar-te a conèixer com a empresa a les xarxes socials.
  • Economies d’escala: Com més gran sigui el volum de producció de la teva empresa, menor cost tindrà la fabricació per unitat. Aquest avantatge el tenen empreses que ja fa un temps que són al sector i s’han assentat, per la qual cosa el ritme de producció és més elevat. És més difícil per a les noves empreses estar al seu nivell.
  • Economies d’abast: Consisteix a explotar els recursos que tenim per fer-los servir en més d’un bé o producte, de manera que s’estalvien costos. Això és complicat per a empreses que comencen amb un sol producte.
  • Diferenciació del producte: Serà una forta barrera d’entrada per a nous competidors quan la teva empresa estigui consolidada al sector, tinguis una cartera de clients sòlida i un prestigi de marca.
  • Necessitats de capital: La capacitat que tingui la teva empresa per suportar les pèrdues inicials o la inversió en investigació i desenvolupament, material i instal·lacions.
  • Barreres de caràcter legal: Ens referim a permisos i condicions per endinsar-te al sector. Patents i llicències.
  • Concentració d’actius estratègics: La barrera d’entrada és forta quan la teva empresa estigui consolidada i tinguis accés favorable a matèries primeres o tinguis centres de logística.

Si teniu en compte totes les barreres d’entrada a la vostra estratègia de negoci, podeu respirar amb tranquil·litat. Serà molt complicat per a altres empreses esdevenir nous competidors.

Productes Substituts

Què has d’analitzar quant als productes que substitueixin allò que tu ofereixes?

  • Quines són les alternatives que es poden generar als teus productes i suposin una amenaça.
  • Pla d’anticipació davant d’aquestes situacions: quins productes substitutius poden sorgir, amb quina qualitat, quin cost tindrien i com ens afectarien.
  • Tendències i innovacions al mercat.

No és convenient que la teva empresa ofereixi un únic producte o servei, ja que hi haurà més risc que aparegui un producte substitutiu i acabi amb el model de negoci.

Rivalitat competitiva

Al final, la rivalitat competitiva reuneix tots els passos previs. Les empreses competeixen entre si per ser la millor posicionada, acabar amb les amenaces i crear barreres constantment per tal de quedar-se amb tot el mercat.

Has d’analitzar:

  • Quants i quins competidors tens.
  • Les seues característiques i què els diferencia.
  • Com competeixen entre si.
  • Quines estratègies duen a terme.
  • Qui té la posició dominant.
  • Grandària del mercat.
  • Volum de vendes.
  • Taxa de creixement del mercat.
  • Tot això serveix per definir el teu factor diferenciador i com sobresortiràs al sector.

Un cop hagis acabat de fer l’anàlisi de les 5 forces de Porter, crearàs el teu model de negoci i el teu pla de màrqueting.

Aquí el més important és tenir en compte cada detall i no deixar-te res per analitzar. Així no t’enduràs futures sorpreses. Com més específica sigui la teva anàlisi, millor.

De tota manera, un model de negoci està en constant evolució i a mesura que avancis hauràs de crear, modificar i optimitzar les teves estratègies.

Conclusió

Espero que hagis entès què són les cinc forces competitives de Porter i com analitzar les teves fortaleses competitives.

Baixa la nostra plantilla per si vols elaborar la teva anàlisi:

Al final, i com heu pogut comprovar, l’estratègia sempre és el pilar de l’èxit.

Si no et guies per una estratègia ben definida al teu negoci, els fonaments es poden trontollar en qualsevol moment.

I després d’analitzar les 5 Forces de Porter i crear el pla estratègic de la teva empresa, ve el següent pas.

Em refereixo a estratègies de venda, de treballar la publicitat, el posicionament orgànic de la vostra empresa i l’engagement amb els vostres clients.

Al final tot és un procés que s’ha de desgranar i treballar punt per punt per aconseguir un negoci pròsper i rendible.

I ara et toca a tu aplicar aquesta anàlisi al teu negoci, o contactar amb Sirius Comunicació perquè t’ajudem a construir uns bons fonaments en l’estratègia de la teva empresa.

Comparteix aquest article

Subscriu-te al
nostre Cosmos

Estalvia memòria i rep directament els articles al teu correu.

Descobreix possibles oportunitats a través d'una auditoria gratuïta.

Millora la presència digital avui mateix!