Molt probablement la paraula “digitalització” et resulti familiar. En els últims anys i sobretot un cop passada la pandèmia, és un terme que s’ha posat a l’ordre del dia. Però, què significa realment? I sobretot, com està afectant les empreses? Les empreses natives digitals ja neixen amb aquesta filosofia aplicada als seus processos, però les més antigues o de sectors més tradicionals no. Aquestes han de transformar la seva manera de treballar per adaptar-se a les noves necessitats dels clients. En aquestes línies expliquem de què es tracta el procés de digitalització i com realitzar-la en el teu negoci.
La digitalització de les empreses no és el futur, podem dir que ja és el present. Aquest terme descriu el procés de traslladar, no només la informació amb la qual acostumes a treballar, sinó la pròpia manera de treballar a un entorn digital.
Actualment, el més important és adaptar-se a les necessitats del teu client, o els consumidors i poder tenir flexibilitat en tots els aspectes del negoci. Les empreses són conscients d’aquests canvis i per poder seguir sent competitives s’estan adaptant contínuament a aquestes noves maneres de treballar. El problema apareix quan una empresa no coneix quins són els passos que ha de seguir per iniciar o desenvolupar la seva digitalització.
Taula de Continguts
Què és la digitalització a les empreses?
La digitalització consisteix en incorporar les noves tecnologies a la manera de treballar per que el resultat sigui un procés més eficient i òptim.
Aquest procés de digitalització pot centrar-se en diferents nivells:
- Processos: trasllat de metodologies de treball cap a l’entorn digital.
- Relacions: comunicació amb els diferents públics a través dels canals digitals.
- Documentació i informació: transmissió, consulta i emmagatzematge de la informació a través de vies digitals.
Per exemple, una transformació digital centrada en processos es veu clarament en la gestió dels estocs de les empreses. Sense necessitat de visitar físicament el seu magatzem, poden saber exactament quants productes tenen disponibles i quines són les seves característiques.
Pel que fa a les relacions amb els consumidors o públic objectiu, tenim un clar exemple de digitalització en sectors com el turístic. En aquest sector tant el client, com les marques es recolzen en plataformes de ressenyes com Booking o TripAdvisor, per comunicar-se entre ells.
Com a exemple sobre la digitalització de la documentació o la informació, es pot utilitzar l’èxit de les Pàgines Grogues. Aquest servei ha sabut adaptar-se a la perfecció en aquest nou món digital i ha bolcat tot el seu directori d’empreses en una pàgina web. Mantenint la part funcional com ja era el seu famós “llistin” telefònic.
Un clar exemple d’un sector que ha transformat completament els seus mètodes, és l’educació. Cada cop és més estrany trobar una entitat educativa que no es recolzi en les noves tecnologies per facilitar els seus processos, la seva comunicació amb els alumnes, i la seva transmissió d’informació. En aquest sentit, tenen un paper molt important les eines com els campus o aules virtuals, els programes al núvol o les notificacions via app o correu electrònic tant a pares com a alumnes.
Com realitzar la digitalització empresarial?
Com la majoria de processos de canvi, primer s’ha de fer una anàlisi interna per evaluar tots els processos, comunicacions i altres elements que puguin ser digitalitzats. Et pots guiar per la classificació que hem comentat en l’apartat anterior. Un cop elaborada aquesta anàlisi interna, a continuació, és molt important establir un calendari de prioritats que reflecteixi també la dificultat d’implementació per a cada element detectat. D’aquesta manera no només identifiquem els processos que s’han de digitalitzar, sinó que també els ponderem pel seu grau de dificultat.
Basant-se en cada element detectat que finalment optem per transformar-lo en un procés digital, s’haurà de definir quina és la millor tècnica o eina per poder-ho fer efectiu. Per exemple, si vols digitalitzar un procés de fitxatge dels teus empleats, hauràs d’identificar quina és la manera més efectiva de fer-ho: contractar una eina de control horària; instal·lar un dispositiu per fitxar en accedir a l’entorn de treball; etc… Un cop implementat el nou procés de forma digital, és el torn de mesurar el seu rendiment. Estableix un temps de prova i analitza els resultats.
Sempre pots comparar-ho amb un període similar en què només s’utilitzava la metodologia o procés anterior per valorar si realment s’ha aconseguit l’objectiu de transformar aquell mètode en un mes efectiu i òptim un cop l’hem digitalitzat.
Beneficis de la digitalització de les empreses
Els principals beneficis d’iniciar un procés de digitalització a la teva empresa són:
- Augmentar l’eficiència a partir de l’automatització de processos.
- Reducció de costos.
- Millorar la capacitat d’anàlisis i emmagatzematge de dades.
- Major seguretat pel que fa a l’emmagatzematge d’informació.
- Augmenta la capacitat i rapidesa de la comunicació entre els diferents públics, inclosos els interns.
No et quedis enrere en el teu procés de digitalització empresarial i comença a implementar aquests i molts més processos digitals. D’aquesta manera podr mantenir la competitivitat en el teu sector. En aquest article enumerem les coses més bàsiques, però si vols endinsar-te més en la digitalització de la teva empresa, la creació d’un ecosistema digital i poder tenir reptes més ambiciosos, contacta amb Sirius Comunicació i ens encarregarem d’assessorar-te i acompanyar-te en aquest procés.