Per a què serveix l’anàlisi DAFO en l’empresa i com fer-lo?

Estrella Sirius Comunicació

La matriu DAFO serveix per entendre la situació interna i externa d'una empresa. El DAFO recull les fortaleses i les oportunitats de l'empresa per crear estratègies empresarials sòlides i fiables.

Per saber per a què serveix una Anàlisi DAFO, primer explicarem que és i com realitzar-lo per a la teva empresa?

Sabies que les empreses o negocis digitals duen a terme aquesta matriu per avaluar la rendibilitat d’una estratègia digital?

Normalment, ho fan com a diagnosi prèvia per determinar l’estat actual de l’empresa per fer un seguiment dels objectius proposats a curt, mitjà i llarg termini.

Amb l’ajuda de l’anàlisi DAFO pots definir tant els “pros” com els contres d’un pla de màrqueting digital. D’aquesta manera millores la presa de decisions i millores la competitivitat en el teu mercat o sector industrial.

Construir la matriu t’ajudarà a no anar a cegues i evitar així la possibilitat d’estrellar-te amb la realitat.

Per a què serveix l'anàlisi DAFO en l'empresa i com fer-lo? - Estratègia - DAFO
Photo by Dylan McLeod on Unsplash

Què és una Anàlisi DAFO?

L’Anàlisi, també anomenat FODA, és bàsicament una matriu que es divideix en quatre àrees: Debilitats, Amenaces, Fortaleses i Oportunitats. Amb un disseny similar a la matriu d’Eisenhower, aquesta eina ens ajuda a conèixer l’estat global d’una empresa de manera actualitzada, amb la finalitat de poder prendre decisions estratègiques encertades o de realitzar els canvis necessaris per poder millorar i augmentar els avantatges competitius.

Per a què serveix una Anàlisi DAFO?

Aquesta matriu serveix perquè un negoci pugui arribar a entendre la seva situació interna i externa. L’ajuda a descobrir així les seves fortaleses i les oportunitats per a poder crear una estratègia empresarial més sòlida i fiable.

A continuació enumerarem quins són aquests factors interns i externs que reflecteix l’anàlisi:

Factors interns

Primer de tot enumerem els factors interns d’un negoci..

  • Debilitats: Són tots aquells elements limitants que impedeixen l’evolució de l’empresa pel que fa al seu rendiment.‍
  • Fortaleses: Són tots aquells elements que afavoreixen o destaquen la posició de l’empresa per superar les amenaces.

Factors externs

Ara, enumerem els factors externs d’un negoci.

  • Amenaces: Són tots aquells elements que dificulten les metes de l’empresa com la competència o l’entorn.
  • Oportunitats: Són tots aquells elements que ofereixen un avantatge competitiu a l’empresa.

Després de realitzar una investigació meticulosa seguint aquesta matriu, l’encarregat de l’estratègia digital podrà planificar les seves accions i prendre les precaucions que calguin per poder reduir, en gran manera, la possibilitat de fracàs absolut.

Per a què serveix l'anàlisi DAFO en l'empresa i com fer-lo? - Estratègia - DAFO
Estructura de l’anàlisi DAFO

Per què és important el DAFO per a la teva estratègia?

Aquesta anàlisi és pràcticament imprescindible per a tot tipus d’empresa, marca o projecte, perquè ens permet solidificar les bases de qualsevol pla estratègic al món digital. És la manera més bona d’esbrinar la condició global d’un negoci i establir els paràmetres que cal seguir en tot el procés.

A més, aquesta eina ens facilitarà la tasca de prendre decisions, ja que gràcies a aquesta informació serà possible establir una sèrie d’objectius empresarials i estratègies més precises.

Gràcies a això, sabrem com aprofitar al màxim les qualitats internes i externes més fortes de l’empresa, entenent com utilitzar les que no ho són.

Aquesta és una bona manera també de reduir les debilitats i les amenaces del nostre negoci i buscar la forma que es transformin en alguna cosa positiva i que ens diferenciï de la resta dels nostres competidors del nostre sector.

Si no et prens el temps de fer-ho, el més segur és que no vegis resultats positius, així que surt d’aquest percentatge de companyies i aprèn a elaborar un FODA al següent punt.

Com es fa una Anàlisi DAFO pas a pas?

Ja he comentat que aquest anàlisi en realitat era un diagnòstic, i això vol dir que és una etapa que requereix una investigació extensa d’hores i fins i tot dies considerant les activitats històriques i les projectives del negoci.

D’acord amb les finalitats de la companyia o negoci, cal plantejar un objectiu principal que indiqui la direcció a seguir, juntament amb una sèrie d’objectius secundaris, i a partir d’aquí, traçar l’estratègia més apropiada.

Bé, per realitzar aquest diagnòsi d’una manera senzilla, dividirem l’estudi en factors interns i externs. Estudiant primer una part per poder després passar a la següent.

Pas 1: Anàlisi Intern

A la matriu interna hi tenim les fortaleses i les debilitats de l’empresa, les quals són detectables i optimitzables.

Alguns exemples dels conceptes que es poden analitzar en la matriu interna de fortaleses i debilitats són els següents:

  • Manufactura o Producció: Facultat de la companyia o negoci per elaborar els seus propis productes o serveis.‍
  • Recursos Humans: Selecció del personal, formació d’aquest, productivitat a l’organització i la seva cultura empresarial.
  • Finances: Estudi financer sobre la productivitat, la gestió i l’adquisició dels recursos, a més de la liquiditat i l’endeutament de l’empresa.‍
  • Màrqueting: A l’apartat de màrqueting, es pot recopilar la qualitat dels productes i la seva publicitat, la imatge transmesa per la marca, la seva posició al mercat i la quota.

Pas 2: Anàlisi Extern

A la matriu externa, ens trobem amb les amenaces i les oportunitats de la companyia, les quals són alienes a la seva gestió, però que hi acaben afectant directament.

Alguns exemples dels conceptes que es poden analitzar en la matriu externa d’oportunitats i amenaces són els següents:

  • Mercat i Sector: Detectar les tendències que possibilitin les oportunitats de negoci, incorporant l’estudi dels proveïdors, distribuïdors, clients objectius i productors.‍
  • Competència: Quan analitzem la competència, fixarem la posició de l’empresa en funció del preu, el tipus i gamma dels productes juntament amb la seva distribució.‍
  • Entorn: L’entorn són tots aquells factors que involucren la companyia de manera directa, però són aliens al seu control com la política, l’economia, la tecnologia, la sociologia i els organismes legislatius. Utilitzar una anàlisi PESTEL ens pot ajudar a analitzar l’entorn correctament.

Què fer amb el resultat de l’Anàlisi DAFO?

Un cop hem recollit tota la informació i l’hem classificat en cada una de les zones de la matriu, el següent pas és començar a crear les estratègies i marcar els objectius que ens ajudaran a explotar les oportunitats i les fortaleses i a minimitzar les debilitats i les amenaces. Una manera fàcil de traslladar l’anàlisi DAFO a accions concretes és fer servir l’Anàlisi CAME. Aquesta anàlisi, com diuen les seves sigles serveix per poder Corregir, Afrontar, Mantenir i Explotar els diferents elements que hem detectat en l’anàlisi. Així que les dues anàlisis van lligades l’un amb l’altre per poder passar de la reflexió de l’estat d’un negoci, a l’execució de l’estratègia.

Conclusió

El DAFO o FODA és un sistema senzill que va tenir els seus inicis entre els anys 60 i 70 als Estats Units. Gràcies a l’arribada del món digital i la senzillesa de la seva aplicació, es pot adaptar a qualsevol modalitat de negoci.

Amb l’evolució de l’era digital, s’ha convertit en el punt de partida de totes les estratègies digitals, i ha aconseguit captar eficientment les fortaleses i les oportunitats d’una organització per potenciar-les i entendre els riscos o les dificultats que poden provocar les debilitats i les amenaces.

Tota aquesta informació es pot recollir en un software de gestió de projectes empresarials que ens pot ajudar a traçar la planificació més adequada i fer-li seguiment d’una manera senzilla.

Des d’aquí t’animem a fer el DAFO de la teva empresa, negoci o emprenedoria i posem a disposició la nostra consultoria estratègica de màrqueting per poder-te ajudar a redactar-lo i començar a realitzar les accions corresponents. De ben segur que aquesta reflexió et servirà per a poder entendre molt millor el teu negoci i a poder millorar la competitivitat d’aquest.

Comparteix aquest article

Subscriu-te al
nostre Cosmos

Estalvia memòria i rep directament els articles al teu correu.

Vols saber com millorar la presència
digital del teu negoci?

mini diagnòstic gratuït

Resposta personalitzada en menys de 48h

Estrella Sirius Comunicació
Resum de la privadesa

Aquest lloc web utilitza galetes per tal de proporcionar-vos la millor experiència d’usuari possible. La informació de les galetes s’emmagatzema al navegador i realitza funcions com ara reconèixer-vos quan torneu a la pàgina web i ajuda a l'equip a comprendre quines seccions del lloc web us semblen més interessants i útils.