El brànding és un aspecte clau per a l’èxit d’una marca i és que permet a les empreses ocupar un lloc destacat a la ment dels consumidors, diferenciar-se de la competència, millorar la fidelització i atraure nous clients, entre molts altres avantatges.
No saps quins passos fer per crear una estratègia de brànding amb èxit? Aleshores, no et perdis aquest post, perquè et donem totes les claus.
Comencem!
Taula de Continguts
Què és el brànding?
El brànding és el procés de construcció d’una marca amb l’objectiu de fer-la coneguda, desitjada i amb una percepció positiva, aconseguint fer-se un lloc a la ment dels consumidors.
Així, en línies generals, el branding inclou diferents elements, tangibles i intangibles, que mostren la personalitat d’una marca. És a dir, els seus valors, la seva filosofia i el seu estil, cosa que les empreses han de traslladar a totes les seves accions i estratègies, així com als seus productes o serveis.
Un exemple? El gegant Ikea no ven mobles, ven emocions, experiències i la promesa de tenir una vida millor a casa teva. El mateix passa amb Coca-Cola, que també ha aconseguit connectar emocionalment amb els seus clients. I és que la multinacional no se centra exclusivament a comercialitzar begudes, sinó que els seus productes representen una manera de gaudir de la vida. Són l’“espurna de la vida”, aquí rau el seu gran èxit.
Com veieu, es tracta d’un aspecte clau en qualsevol negoci i, al contrari del que pugui semblar, l’estratègia de brànding no només està reservada a grans companyies. Els negocis emergents, les pimes i els emprenedors també poden treballar-ho.
Dins del brànding hi ha diversos factors, des del naming o el logo fins al posicionament de marca. Tots contribueixen a gestionar i planificar la marca, donant-li una identitat i diferenciant-la de la seva competència.
Com ajuda el brànding a les empreses?
- Atreure clients: Un brànding potent permet que les empreses puguin captar clients de manera molt més ràpida.
- Fidelització: El brànding també ajuda a fidelitzar els consumidors, aconseguint que s’identifiquin amb la marca i que la incloguin dins del seu estil de vida.
- Consolidació: De la mateixa manera, el brànding enforteix els negocis i, de fet, qualsevol empresa amb una marca potent té més força davant les possibles crisis de reputació.
- Major rendibilitat: El brànding aconsegueix que les empreses creixin més, aconsegueixin retenir el talent i aconsegueixin inversors, cosa que es tradueix en majors beneficis i ingressos.
- Diferenciació: Per descomptat, també aconsegueix que una marca es diferencia de la resta de la seva competència, aconseguint una personalitat pròpia, amb uns valors i una filosofia concreta.
El brànding té nombrosos beneficis a les marques, principalment aconsegueix que siguin més reconegudes i se situïn com a principal opció de compra.
Com crear l’estratègia de brànding?
Per crear una bona estratègia de brànding, hi ha certs aspectes que hem de tenir en compte, i en tractar-se d’una peça central en la creació d’una empresa, també ens ajudarà a definir i reflexionar sobre certs aspectes clau del nostre negoci.
Els punts principals que hem de definir per aconseguir una bona estratègia de brànding que ens ajudi a posicionar millor la marca són:
Estudi del negoci i del mercat
Abans de posar fil a l’agulla, és fonamental que facis una auditoria del teu negoci per tal de conèixer d’on vens i on vols arribar.
De la mateixa manera, pots fer una anàlisi DAFO, cosa que et permetrà conèixer les teves debilitats i fortaleses, així com les oportunitats i amenaces. Sens dubte, una gran ajuda per establir una estratègia coherent i concisa.
D’altra banda, és important que facis un estudi de mercat i analitzis la teva competència, cosa que et servirà per treballar en els passos següents.
Defineix la proposta de valor de la teva marca i el teu públic objectiu
Amb les dades de l’auditoria i l’estudi del mercat, podeu establir la proposta de valor de la vostra marca.
En aquest sentit, és important definir la missió, els valors i l’abast, així com el públic objectiu a què vols arribar i què els oferiràs. De la mateixa manera, has d’establir els punts de valor de la teva marca per tal de fer-la única i diferenciar-te de la competència.
Hi ha diferents maneres de posicionar la marca. Per exemple, una pot ser el preu, una altra intentar que destaqui per la seva qualitat o fins i tot apostar per la seva exclusivitat, entre moltes altres.
Necessites inspiració? Entre les marques més conegudes, Apple utilitza un posicionament de marca basat en l’exclusivitat, mentre que Red Bull es decanta per un posicionament de marca segons el seu ús, ja que, més enllà de ser un simple refresc, s’enfoca a les pràctiques esportives. De fet, patrocina multitud d’esdeveniments d’aquest tipus. D’altra banda, Samsonite es decanta per destacar-ne els atributs (resistència, qualitat, seguretat…).
Treballa la identitat
Per descomptat, també és aconsellable treballar la identitat duna marca, d’aquesta manera, la dotes d’una personalitat única i diferenciada.
Així, és hora de crear i dissenyar un logo i establir un naming, així com un eslògan, una tipografia i uns colors determinats que, juntament amb les emocions i la narrativa que facis servir, seran clau per construir una marca potent i consolidada.
Crea un storytelling
Ja has fet un estudi del teu negoci i del mercat, has analitzat la teva competència, has establert una proposta de valor i creat una identitat visual. I ara? És el moment d’establir la narrativa o l’storytelling, és a dir, fixar de quina manera t’adreçaràs a la teva audiència, traslladant unes emocions i sentiments concrets.
Evidentment, un cop hagis definit l’storytelling, hauràs d’aplicar-ho a qualsevol estratègia i acció que duguis a terme, tant en els actes promocionals, com en la comunicació per xarxes socials o qualsevol altre canal. Serà una de les senyes d’identitat de la vostra marca.
Els canals de comunicació
Finalment, cal triar els canals de comunicació per fer arribar el missatge als consumidors. Per això, és important conèixer el teu target i, basant-se en això, decantar-se per aquells mitjans on es trobi, siguin tradicionals o digitals. Para atenció perquè estigui present en qualsevol lloc on l’empresa interactuï amb els clients (fins i tot en detalls com les targetes de presentació).
Aquí hi ha alguns consells per aplicar la teva marca a tota la teva organització.
Brànding en un lloc web
Fes servir sempre el teu logotip, paleta de colors i tipografia al teu lloc web; a més, no utilitzis res més que els actius predefinits a les pautes de la teva marca. El vostre lloc web és una part essencial de la identitat de la vostra empresa: si no reflecteix la marca, només proporcionarà una experiència discordant per al client.
A més, assegureu-vos que tota la redacció web, les trucades a l’acció i les descripcions de productes reflecteixin la veu adequada.
Brànding a les xarxes socials
Totes les fotos de perfil, portades i imatges han de mostrar què és la teva marca. És aconsellable que afegiu el logotip com a foto de perfil; això facilitarà que els clients reconeguin el negoci. Igual que amb el lloc web, assegureu-vos que tota la informació de perfil, publicacions i títols siguin d’acord amb la veu de marca.
Brànding en empaquetatges
Si tens un negoci de productes físics, el producte és probablement la manera més tangible en què els clients interactuen amb la marca. Per aquesta raó, l’empaquetatge ha de reflectir-la en el seu disseny, colors, mida, materials i tacte.
Brànding a la publicitat
Com que els anuncis (digitals i impresos) sovint es fan servir per establir la familiaritat amb la marca i presentar-se davant dels consumidors, és fonamental que l’hi exposis adequadament. De fet, amb la guia d’estil ja hauries de saber com presentar la marca i quina és la redacció publicitària adequada.
Brànding en vendes i servei al client
Una marca és tan poderosa com les persones darrere seu, i si el teu equip no està posant la marca a treballar, no funcionarà. A més, una marca amb un màrqueting excel·lent, però sense venedors i gestors de clients adequats, no és suficient. Informa aquestes àrees sobre la guia de marca i com utilitzar-la, especialment quan es relacionen directament amb els clients.
Ja sigui que estiguin compartint una demostració de productes de marca o responent consultes d’atenció al client, anima’ls a fer servir el logotip, lema, imatges i veu de marca.
Conclusió
Aquests són els punts necessaris per generar una estratègia de brànding. Explora tots els seus elements i aconsegueix que la teva marca s’enlairi.
Què us ha semblat aquest post sobre les estratègies de branding per millorar el posicionament de la vostra marca? Esperem que siguin d’utilitat i recordeu, si necessiteu ajuda, contacteu amb Sirius Comunicació. Intentarem fer brillar el branding del teu negoci i aconseguir que puguis ocupar un lloc destacat a la ment -i el cor- dels teus consumidors.