Com a la vida mateixa, la comunicació és la base perquè qualsevol negoci sigui físic o digital funcioni, ja que el que fem sempre és començar per arribar al públic ideal i veure amb quin missatge impactar-los, sobre la nostra marca, producte o servei.
És a dir, què comunicarem i com ho farem, en quin mitjà, a quina hora. Per tant, quina estratègia de comunicació utilitzar.
És molt important definir estratègies de comunicació eficaces i ajustar-les a les necessitats reals de cada negoci.
Així que explicarem què és l’estratègia de comunicació i quins exemples podem trobar-hi.
Taula de Continguts
Què és una estratègia de comunicació?
Dins del Pla de Màrqueting, les estratègies de comunicació són les eines de negoci on es defineixen i elaboren els missatges, el canal a utilitzar i el públic al qual ens dirigim.
Si busquem a Google resumidament, ens diu que una estratègia és un pla d’acció per arribar a una fi.
L’estratègia és un procediment disposat per a la presa de decisions i/o per accionar davant d’un escenari determinat. Buscant assolir un o diversos objectius prèviament definits.
Així per dur a terme una estratègia de comunicació per a una pime, haurem de començar per definir diversos aspectes com analitzar la situació de la qual partim, quines accions durem a terme, el públic al qual ens dirigim i objectius de l’empresa en qüestió.
Ara sí, entrem en matèria.
Estratègies de comunicació per a pimes
Per tal de crear una bona estratègia de comunicació, s’han de definir els aspectes següents:
Anàlisi de la situació de partida
El primer és analitzar la situació inicial de la qual partim, analitzar la identitat de la marca, la comunicació interna de la pime, la competència, definir, en definitiva, quines estratègies de comunicació s’estan treballant, fins ara a la pime.
Imagineu-vos tota la informació que obtenim d’aquest primer pas i el valor que té per a la presa de decisions futures.
Podeu servir-nos per començar, una anàlisi DAFO. L’anàlisi DAFO conté una part d’anàlisi interna (fortaleses i debilitats) i una altra part d’anàlisi externa (oportunitats i amenaces).
Debilitats: Són els aspectes interns que fan referència a aquells aspectes de la imatge de la nostra marca que suposen un punt feble.
Amenaces: Són els aspectes externs que poden afectar la nostra imatge i la nostra capacitat d’influir al mercat.
Fortaleses: Són els aspectes interns la nostra marca que suposen un punt fort, un avantatge competitiu davant dels nostres competidors.
Oportunitats: Són les circumstàncies externes que afecten la nostra marca de forma positiva, oferint una oportunitat que podem aprofitar.
Objectius de negoci
Els objectius de negoci per a una pime es poden definir com les metes o resultats específics que es defineixen per assolir en un termini determinat.
Poden ser, per exemple, donar a conèixer la nostra marca, producte o servei, llançar un nou producte d’una botiga en línia, millorar el ROI retorn de la inversió, captar nous clients o incrementar les vendes.
Per això és tan important definir-los des del principi, ja que defineixen el tipus d’estratègia de comunicació que treballarem.
Els objectius plantejats han de ser concrets i limitats en el temps per poder posteriorment ser analitzats.
Públic al qual ens dirigim
El públic al qual ens dirigim s’anomena en màrqueting, públic objectiu o target de mercat.
Amb target ens referim a aquell o aquells perfils a què pretenem impactar amb les nostres estratègies de comunicació.
Fa referència al grup de persones que busquen allò que la nostra pime o empresa ofereix. Si analitzem i segmentem el nostre públic, sabrem que li agrada i les seves necessitats, per tant, serà més fàcil arribar-hi.
Estratègies de comunicació
Quan ja tenim aquesta primera part d’anàlisi, objectius i anàlisi del públic llesta, entrem en la part principal de les estratègies de comunicació.
Seguint les dades que hem aconseguit en les anteriors parts, comencem a plantejar les estratègies de comunicació, o planificació, que són ni més ni menys que un full de ruta, en què reflecteix, què comunicarem, és a dir, quin serà el missatge. I com ho comunicarem, és a dir, quins seran els canals de comunicació que utilitzarem:
Missatges
Hem de definir què comunicarem i com ho farem. El missatge ha de ser molt atractiu perquè porti el nostre públic a fer una acció concreta.
Quan una pime o empresa decideix transmetre un missatge ha de definir la manera, el to del missatge i la personalitat i valors que vol transmetre.
L’objectiu principal dels missatges ha de ser el de generar interès i emocionar el públic.
Canals de comunicació
Triar-los correctament, us poden assegurar l’èxit de les estratègies de comunicació.
Per encertar-los, has d’analitzar quins canals utilitza el teu públic objectiu i com adaptar el teu missatge per arribar-hi.
Una altra opció és barrejar diversos canals de comunicació per oferir una estratègia multicanal al teu públic o clients. De manera que sigui possible dialogar-hi des de diferents canals.
Podem dir que els més utilitzats, poden ser: Pàgina web o botiga en línia, blocs, xarxes socials, email màrqueting…
Pressupost per a l’estratègia de comunicació
El pressupost també és una de les parts més importants de l’estratègia.
Sovint ens trobem que el client vol un Ferrari, però només té pressupost per al Twingo. Aleshores doncs, que hauríem de fer?
De nou la comunicació aquí és primordial, perquè el client entengui el que sí que inclou i el que no inclou el seu pressupost. I per descomptat, més endavant pot continuar fent coses, quan la seva situació econòmica millori, en aquest aspecte
Mesurament i resultats
I a parer nostre el més important: mesurar els resultats.
Les estratègies de comunicació han de seguir una sèrie de mètriques periòdiques per obtenir aquests resultats.
Entenent una mètrica com un valor o índex numèric que reflecteix la variable d’una campanya o treball determinat, per exemple: ingressos, despeses, nombre de visites… Aquests indicadors reben en màrqueting el nom de KPIs.
Cal establir diverses mètriques per a la presa de decisions i valorar si seguir amb aquestes estratègies de comunicació o fer-li un gir i modificar-les.
Les mètriques o KPI poden referir-se a la interacció amb els seguidors, el nivell d’interaccions, el retorn, el cost d’adquisició del client o CAC…
5 estratègies de comunicació per a pimes
Un cop hem vist els aspectes més importants per poder crear una estratègia de comunicació, ara anem a veure’n uns quants exemples:
Estratègia de visibilitat
Quan parlem d’estratègies de visibilitat en comunicació i màrqueting, ens referim a la capacitat d’una marca o empresa, d’arribar a ser reconegut pel nombre més gran d’usuaris possible, preferiblement d’arribar al seu públic.
Amb aquesta finalitat, cal utilitzar els canals comunicadors més efectius.
No val a bombardejar els clients amb missatges publicitaris. L’ideal és atraure’ls amb estratègies de branding de marca que per començar funcionen molt bé.
Podem apostar per campanyes de màrqueting a xarxes socials, màrqueting amb influencers o mitjans de comunicació.
D’aquesta manera aconsegueixes diferenciar-te de la competència, i aconseguir ser rellevant per a la teva audiència.
Estratègia de Rellevància
Amb la competència que existeix a qualsevol nínxol de mercat, com pots ser rellevant davant de la teva competència? Doncs perquè t’escullin a tu i no a un altre, hauries de generar confiança.
Necessites ressenyes i opinions de persones que ja hagin consumit el teu producte o gaudit dels teus serveis i que deixin escrita la seva experiència positiva en algun portal de ressenyes.
Una altra manera de fer-ho és publicar col·laboracions i aparicions públiques que serveixin d’exemple de la teva feina.
Estratègia de Creixement
Un cop aconseguim visibilitat i rellevància de la nostra pime, no hem d’estancar-nos i pensar en noves estratègies que ens ajudin a seguir creixent.
Pensar com millorar el nostre producte o servei, investigar propostes i millores, escoltar activament la nostra comunitat, millorar la imatge corporativa, tot per arribar a més clients i poder fer anar creixent la nostra audiència.
Estratègia de continguts i notes de premsa
Les empreses en la cerca per destacar i diferenciar-se de la resta comencen a treballar contingut informatiu i útil per als consumidors.
La idea és oferir un contingut de qualitat amb alt valor perquè quan al client li sorgeixi un dubte, sobre el teu sector trobi en tu, la informació necessària que l’ajudi.
Això es pot treballar en línia, mitjançant el bloc de la web de la pime o empresa en qüestió o una altra forma són les notes de premsa.
Una nota de premsa és un comunicat de premsa, en forma de notícia, d’un fet relacionat amb una empresa que es fa públic als mitjans de comunicació.
L’objectiu de la informació comunicada del qual és suscitar l’interès del lector i en ser compartida en diferents mitjans de comunicació ubicarà l’empresa en els primers llocs a la ment del consumidor.
Estratègia de networking per a pimes
Aquesta estratègia clarament és una aporta segura per poder conèixer el teu sector i fer-te conèixer davant del teu públic. Assisteix a tots els esdeveniments i actes que tinguin relació amb el teu negoci. No només estaràs a l’última a les novetats del teu sector, sinó que hi trobaràs possibles col·laboracions, clients potencials i com no, a la teva competència.
Conclusions
En resum, ja has vist la importància que té la comunicació en el creixement d’una pime. Establir unes bones estratègies de comunicació és crucial per oferir una marca, producte o servei únics i diferenciar-te de la teva competència.
Per concloure, definiríem aquestes estratègies de comunicació, com el conjunt d’accions amb l’objectiu estratègic d’afegir visibilitat i valor a la marca.
Si necessites ajudar per començar a fer una bona anàlisi, analitzar qui és el nostre públic, o sobre quins objectius marcar-te, revisa el nostre Blog per a més articles útils o posa’t en contacte amb Sirius Comunicació i t’ajudarem a fer brillar el teu projecte.
Espero que us hagi resultat útil.